Ogniwa paliwowe cz. 2 – Rodzaje ogniw paliwowych

ogniwa paliwowe 2 gs energiaOstatnio na blogu pisaliśmy o ogniwach paliwowych (klik), dzisiaj chcemy opowiedzieć jeszcze więcej o tych urządzeniach.

Ogniwa paliwowe dzieli się ze względu na zastosowany elektrolit. Od niego zależy temperatura reakcji, rodzaj paliwa, możliwe zastosowania. Rodzaje ogniw paliwowych:

PEM – Proton Exchange Membrane/Polimer Electrolyte Membrane

  • Zasilane czystym wodorem lub reformatem,
  • Membrana zbudowana jest z materiału polimerowego,
  • Wysoka sprawność produkcji energii elektrycznej, sięgająca nawet 65%;
  • Niewielka ilość wydzielanego ciepła (niska temperatura reakcji 60 – 100 stopni Celsjusza),
  • Może pracować w systemach o zmiennym obciążeniu,
  • Krótki czas rozruchu,
  • Zastosowanie: napędy pojazdów, generatory energii.

DMFC – Direct Methanol Fuel Cell

  • Membrana polimerowa,
  • Wewnętrzny reforming metanolu – uzyskanie wodoru do zasilania;
  • Niska temperatura reakcji, ok. 80 oC,
  • Sprawność ok. 40%;
  • Zastosowanie: baterie dla urządzeń przenośnych,

AFC – Alkaline Fuel Cell,

  • Elektrolit – roztwór wodorotlenku potasu,
  • Temperatura reakcji zależna od stężenia elektrolitu, ok. 100 – 250oC;
  • Wyższe temperatury ogniwa umożliwiają osiągnięcie wyższej sprawności,
  • Ze względu na wrażliwość na zanieczyszczenia wymagają paliwa wysokiej jakości.
  • Zastosowanie: kosmonautyka

PAFC – Phosphoric Acid Fuel Cell

  • Elektrolit – kwas fosforowy,
  • Sprawność generacji energii elektrycznej 40%,
  • Produkowana para wodna może być źródłem ciepła,
  • Wysoka tolerancja na zanieczyszczenia tlenkami węgla,
  • Możliwość stosowania wielu paliw,
  • Zastosowanie: systemy kogeneracyjne;

MCFC – Molen Carbonate Fuel Cell

  • Elektrolit – stopiony węglan litowo krzemowy,
  • Wysoka temperatura pracy,
  • Możliwość stosowania wielu paliw, np. Gazu ziemnego, propanu,
  • Zastosowanie: elektrownie małej i średniej mocy,

SOFC – Solid Oxide Fuel Cell

  • Membrana wykonana z ceramiki tlenkowej,
  • Wysoka temperatura pracy, do 1000 oC,
  • Sprawność rzędu 85%,
  • Wysoka tolerancja zanieczyszczeń – tlenków węgla, siarki,
  • Możliwość stosowania wielu paliw,
  • Zastosowanie: systemy kogeneracyjne.

Zobacz także: